Pelawat Yang Ke ......

Bendera Terengganu

Bendera Terengganu

Saturday, July 24, 2010

Sata

Bulan pertama saya mula menetap di Kemaman...hari-hari mesti makan sata, otak-otak dan keropok lekor di sekitar Kuala Kemaman. maklum la jakun juga waktu itu. Tapi saya pasti anda juga begitu..tak sah kalau dah ke Kemaman tidak merasai keenakkan sata, otak-otak dan keropok lekor yang pasti ikan ikan nya segar dari Laut China Selatan.
kredit gambar untuk portal http://mpk.terengganu.gov.my/


Resepi Sata
- 500gram isi ikan
- kelapa parut 1/2 biji
- 10 ulas bawang besar
- 2 hiris halia
- gula dan garam jangan dilupa...secukup rasa ye

Cara Membuatnya : mula-mula kisar kesemua bahan...selepas itu jgn lupa gula dan garam...bungkus dalam daun pisang... cucuk dengan lidi untuk tutup bungkusan tu..kemudian bakar....selepas bakar...masak dan makan....

mau cuba???? tapi cuba dulu sata di Kuala Kemaman..pasti kamu datang lagi...

5 comments:

idah @mama izzya said...

sata mmg sedap klau cukup bahan kan..mengancam..tp akhir2 ni sata dah krg kesedapannyer..mesti ada yg terkurang...

kat seberang takir ada jual sata goreng..rase yg sama cuma xdok daun pisang jer...

mama zharfan said...

wah...sedapnya...
me BW here..salam ziarah from Notts UK :)

~asha~ said...

idah --> kalo pandai cari kat kedai2 tertentu mmg sedap...berbeza dgn seberang takir...kampung suami sy kat seberang takir la...mereka pun suka yg kemaman

~asha~ said...

mama zharfan --> kalo balik malaysia jgn lupa dtg kemaman makan sata ye...

Lala Nirmala said...

obat hernia alami
mengobati hernia pada bayi
Cara Mengobati Hernia
mengobati hernia
Cara menyembuhkan hernia
Game Naruto Shipuden Ultimate Ninja Storm 4 PC
Jual Hardisk Murah
jual game pc
Sirine polisi
bel sekolah murah